måndag 11 oktober 2010

Trons närvaro i våra liv

Kära vänner,

Idag är det något jag vill dela med er, något som berör trons närvaro i våra liv.

Dag efter dag erfar vi tron som en företeelse i våra liv. Tron är grunden till allt vad vi gör och till alla beslut vi tar, till alla impulser som visar sig hos oss människor. Med utgångspunkt från att det i allmänhet förhåller sig på detta sätt, kan vi alltså konstatera att människor sätter sin tro till en verklighet som är alltför enkel, eftersom det finns en tro som vägleder oss för varje beslut i livet.

I sitt sökande efter kärlek, sätter människan all sin tro eller allt hopp till de mest skilda ting, situationer eller direktiv, till exempel astrologi, tarot och till och med atesim. Tron är ju något som yttrar sig som ett behov att komma i kontakt med ”det som varken syns eller till fullo kan förstås”, eftersom det ligger nära vad vårt hjärta står för.

Tron är det som avgör såväl hur vi handlar, som hur vi använder det som finns i vår omgivning. En kniv är till exempel bara en vass metallbit, som kan användas till att skada någon eller för att skära livsmedel att bära fram som en gåva till Herren. Vi kan alltså se att saker som är så enkla och vardagliga, också är knutna till graden av medvetande hos en person och av den tro hon har.

Människans sinnen är också tillgångar som kan användas som vapen eller för att skapa något positivt; det är genom samspelet mellan en person och hennes sinnen som vi kan mäta graden av medvetande som en hon har. Srila Sridhar Maharaj sa att ”allt i livet står under vägledning av det bakomliggande syftet”. Om någon som inte är ren har rent uppsåt, kommer både hans handlingar och han själv att bli rena. Till och med avsikten att tillfredsställa sig själv, när det tillämpas på ett reglerat sätt så att det inte skadar andra, kan komma att renas. Det är genom uppsåtet som man kan förstå de olika psykologiska yttringarna hos en människa, som vedaskrifterna identifierar som den materiella naturens tre kvaliteter: sattva guna, tama guna och raja guna.

Vår avsikt är att människor som inte har en tydlig tro, ska gynnas av visheten i vedaskrifterna och kunna förstå de olika medvetandenivåerna. Oidaterapi är den metod genom vilken jag söker omfatta såväl min kropp, mitt sinne och vad jag säger i förhållande till något positivt, utvecklande och odödligt. Så kan jag utvecklas hälsosamt och förbättra min livskvalitet. Detta innebär att kvalificera mig att lära känna mig själv och utveckla en personlig relation till den Högste.

Däremot kommer det medvetande, som är likgiltigt gentemot mänskligheten, bara att leda till tomhet, mot en tillfällig känslolöshet. Målet är inte att tömma, utan att fylla, för när man är fullständigt sysselsatt av positiva aktiviteter, kan det negativa inte få inträde. I psykologin använder man termen sublimering, som betyder att ersätta det negativa med något positivt.

Det finns ett drag som blir något skamligt, som till och med tränger in i de mest grundläggande i mänskliga relationer, nämligen avund. Avund är likgiltighet mot den Högste, likgiltighet som gör oss sjuka och snabbt förflyttar oss från ett positivt tillstånd till ett negativt. Utan att vi lägger märke till det, kan vi genom avund föras från det högsta medvetandet till det lägsta, bara genom att önska njuta det som inte tillkommer oss.

Av denna anledning är arbetet med medvetandet något som man måste prioritera för att utvecklas, varje dag. Avsikterna bakom våra handlingar och sättet att fylla livet, är vad som kan ändra en negativ väg till en positiv. Skönheten, det gynnsamma och sanningen visar sig i ansträngningen för att fylla tillvaron med tjänst och att dela den. Därför bryr man sig om andras väl, om man vill göra framsteg och utveckla sitt medvetande. Detta är den form av sublimering där man känner ett starkt medlidande med dem som är i samma situation som man själv har varit. Den person som kan förnimma och tillägna sig att vår ursprungliga attityd är den universella kärleken, känner en naturlig benägenhet att dela denna gåva med andra. Det är detta som verkligen kommer att rena oss.

På så sätt kommer denna sublimering, eller förädling, att göra sig hörd; den kommer att förvandlas till ett inre rop för att kunna ge det andliga goda till alla dem som är förvirrade av avund och likgiltighet, till dem som är fyllda av negativt medvetande och som inte har tid eller plats för något positivt.

Vår väg är inte overksamhet eller begrundande, utan aktiv tjänst, inriktad på andra. Att uppfatta det andliga syskonskapet betyder också att bli medveten om den Högste Herrens närvaro i andra, för vi befinner oss alla i samma sökande efter den eviga sanningen.

Botemedlet för dem som saknar positiv tro är att ta del av dem som är motiverade av konstruktiva förslag, dem som kan rena och hjälpa andra. Den positiva tron är kraften som krävs för att ta avstånd från fanatism, extremism och allehanda handlingar som kan förorsaka andra skada, och så överlåta sig åt sanningen och vandra framåt, vägledd av skönheten hos den Universella Kärleken.

Jag hoppas detta meddelande kan hjälpa dig för att nå en starkare tro.

Med kärlek,
Swami B. A. Paramadvaiti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar