lördag 1 augusti 2009

Gemenskap för positiv förändring

Den moderna teknologin har blivit ett hot mot människan, till exempel genom genetiska experiment med moderceller och framställande av nya vapen. Allt detta hotar livet med nya sjukdomar och slutligen även rätten att leva.

Mitt ibland alla publikationer och all upplysning är det svårt att finna en plats där motsatsen förs fram, men det finns faktiskt samhällen på många platser, där man framhåller andra värderingar och där man ger möjlighet till en hållbar utveckling. Dessa platser är likt universitet, centra för utbildning och medvetandegörande för att fullständigt återuppbygga samhället. Ni kan besöka dessa centra och frivilligt delta i programmen.

I mitt arbete som utbildare försöker jag uppmuntra och hjälpa till i utvecklingen av projekt med detta ändamål. I mina föredrag har jag kunnat sluta mig till att det människor önskar mest av allt är en plats där de kan lära sig grunderna till en hälsosam diet och att arbeta med jorden och ha kontakt med naturen. När en gemenskap erbjuder detta, är det en fantastisk möjlighet till uppmuntran i kampen mot det moderna samhällets falska värderingar, som karakteriseras av den såkallade tekniska utvecklingen. En gemenskap är en grupp där alla medlemmar kämpar för en gemensam sak, oavsett egen tro och egna tankar; där är det allas gemensamma väl som är målet.

Jag inbjuder er till dessa centra för en rik erfarenhet att arbeta i projekt, i en gemenskap med människor som söker förändring. Som Gandhi sa: "Allt du vill förändra i världen börjar med förändringen hos dig själv."

Alltid er välönskare,
Swami B.A. Paramadvaiti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar